کد مطلب:298748 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

هشدار به ابوبکر و دعوت انصار به قیام علیه باطل


ترجمه:

پس (ای ابوبكر) بگیر این (فدك یا خلافت) را، ارزانی تو باد، در حالیكه مهار شده و جهاز آن آماده است، ولی در قیامت تو را ملاقات خواهم كرد. همان جا كه خداوند نیكو داوری است و زعیم و رهبر محمد- صلی الله علیه و آله- است.

(ای پسر ابی قحافه) وعده گاه ما روز رستاخیز است، كه در آن روز، بیهوده گویان و اهل باطل زیانكار خواهند شد و اظهار پشیمانی سودی نخواهد داشت، بزودی عذاب خدا را مشاهده خواهید كرد كه بر چه كسی نازل خواهد شد. و عذاب همیشگی بر چه كسی حلول خواهد نمود.

سپس حضرت زهرا علیهاالسلام نگاهش را به طرف انصار متوجه كرد، و خطاب به آنان فرمود: ای جماعت صاحب نفوذ (جوانمرد)، ای بازوان ملت (دین و شریعت) و ای حافظان پناهگان اسلام، این ضعف و غفلت شما نسبت به حق من از چیست؟! چرا در ستمی كه بر من وارد گشته است در خوابید؟ آیا پدرم رسول خدا صلی الله علیه و آله نفرمود: احترام اشخاص را در فرزندانشان باید حفظ كرد؟ چه زود حادثه آفریدید! و چه سریع به دنبال هوی و هوس رفته اید (چه سریع تغییر جهت دادید) در حالی كه شما در رفع ظلم و ستم از من، توانایید (طاقت انجام آن چیزی كه من می خواهم را دارید.) آیا می گوئید، محمد صلی الله الله علیه و آله از دنیا رفته است. (و دیگر شما وظیفه و مسئولیتی ندارید). (آری، رحلت رسول خدا)، مصیبت


بزرگی است كه هر روز شكافش و خللهایش وسیعتر و بزرگتر می شود. (فتنه ها و جداییهای امت بعد از رحلت زیاد شده است)، و زمین از غیبت او تاریك شد، و خورشید و ماه بی فروغ گشتند و ستارگان پراكنده شدند و آرزوها به ناامیدی كشیده شد و كوهها از جا فرو ریخت و حریم پیامبر صلی الله علیه و آله ضایع شد و حرمت و احترام اهل بیت با رحلت او صلی الله علیه و آله زائل شد. پس به خدا سوگند، این مصیبت رحلت پیامبر، بزرگترین پیشامد است كه مانندش تا به حال دیده نشده است.

این مصیبت بزرگ را، كتاب خدا- جل ثناوه- كه در شامگاهان و بامدادان در خانه هایتان با صدای بلند و با ناله و فریاد تلاوت می كنید اعلام نموده است.

قبل از این بر پیامبران خدا و رسولانش چه گذشته است؟ (مرگ) حكم قطعی و قضاء الهی است. (خداوند در قرآن شریف می فرماید): محمد نیز مانند پیامبران گذشته است، اگر مردی یا كشته شود شما به گذشته خود باز می گردید؟ و خداوند به زودی سپاسگزاران را پاداش خواهد داد.

ادامه ی خطبه:

ایها بنی قیله [1] ! ااهضم تراث ابی؟ و انتم بمرءی منی و مسمع، و منتدی و مجمع [2] ، تلبسكم الدعوه، و تشملكم الخبره و انتم ذوو العدد و العده، و الاداه و القوه، و عندكم السلاح و الجن، توافیكم الدعوه فلا تجیبون؟ و تاتیكم الصرخه لا تغیثون و انتم موصوفون بالكفاح، معرفون بالخیر و


الصلاح، و النخبه التی انتخبت، و الخیره التی اختیرت لنا اهل البیت.

قاتلتم العرب، و تحملتم و الكد و التعب، و ناطحتم الامم و كافحتم البهم، لا نبرح او تبرحون، نامركم فتامرون [3] ، حتی اذا دارت بنارحی الاسلام، و در حلب الایام و خضعت نعره الشرك، و سكنت فوره الافك، و خمدت نیران الكفر [4] ، و هدات دعوه الهرج، و استوسق نظام الدین فانی حرتم بعد البیان؟ و اسررتم بعد الاعلان [5] ؟ و نكصتم بعد الاقدام؟ و اشركتم بعد الایمان؟ بوسا لقوم نكثوا ایمانهم من بعد عهدهم، و هموا باخراج الرسول، و هم بدءكم اول مره، اتخشونهم فالله احق ان تخشوه ان كنتم مؤمنین...» [6] .


[1] احتجاج، متن عربي، جلد اول، ص 140 آمده است: «بنو حيله، قبيلتا النصار: الاورس و الخزرج». قبيله انصار، (اوس و خزرج) را، بني قبيله مي گفتند «قيله» نام زني بوده كه نسل طايفه لوس و خزرج به او مي رسيد.

[2] در بلاغات النساء «متندي و مجمع» ذكر نشده است.

[3] در بلاغات النساء از «الدعواه» به بعد، چنين آمده است: «و تمثلكم الخيره و فيكم العدد و العده و كلم الدار و عندكم الجنن و انتم الالي نخبه الله التي انتخب لدينه و انصار رسوله و اهل السلم و الخيره التي اختيار لنا اهل البيت فبلديتم العرب و ناهضتم المم... ال نبرح نامركم و تامرون».

[4] در بلاغات النساء از «نعره الشرك» به بعد چنين آمده است: «و باخت نيران الحرب».

[5] در بلاغات النساء «اسررتم بعد الاعلان» ذكر نشده است.

[6] در بلاغات النساء بعد از «نكصتم بعد الاقدام» چنين آمده است: «و اسررتم بعد الاعلان لقوم نكثوا، ايمانهم اتخشونهم فالله احق ان تخشوه ان كنتم مومنين».